Правильна побудова клінічного питання


Розглянемо клінічний випадок:

Пацієнт -- чоловік віком 65 років тривалий час страждає на цукровий діабет 2 типу та ожиріння. Щодо іншого, в анамнезі немає серйозних захворювань. Не палить. 10 років тому йому прооперували коліно. Інших значних медичних проблем не зафіксовано. Протягом років хвороби з метою схуднення випробував на собі числені дієти та програми тренувань, які не мали особливого результату. Його онука щойно перейшла у старшу школу, тож він хоче побачити як вона випуститься зі школи та вступить до коледжу. Він усвідомлює, що у зв”язку з діабетом, ризики отримати серцево-судинні захворювання дуже великі, до того ж він у відчаї, що йому не вдається скинути зайву вагу. Сусід розповів, що його колезі зробили операцію зі зменшення шлунка. В результаті він не тільки схуд на більш ніж 45 кг (100lbs), а й “вилікувався” від діабету. Тому пацієнт цікавиться, чи ця процедура справді допомагає.

Наступний крок цього процесу -- взяти за основу занепокоєння пацієнта чи проблему і побудувати питання відповідно до ситуації так, щоб пацієнту легше було дати відповідь.


Побудова правильного клінічного питання: модель PICO


PICO -- мнемо-комбінація, що допомагає запам”ятати ключові компоненти правильного запитання. У питанні мають звучати ключові проблеми пацієнта, яке лікування та які методи обстеження ви пропонуєте, які існують альтернативні методи лікування та досліджень (за можливості), яких результатів слід очікувати, а чого слід остерігатися.


P - Patient - Пацієнт та його проблема:

Як ви опишете групу пацієнтів з подібними скаргами, як у вашого? Які його найголовніші характеристики? Наприклад, головна проблема зі здоров”ям, захворювання чи супутні патології? Інколи для підбору методів діагностування та лікування хвороби слід враховувати стать, вік та расову приналежність.


I - Intervention - Втручання

Яке втручання, які прогностичні чинники та ризики ви розглядаєте? Яких заходів стосовно пацієнта збираєтесь вживати? Призначити ліки, провести дослідження, або призначити операцію? Які фактори можуть вплинути на стан пацієнта у майбутньому: вік, супутні захворювання, наслідки від лікування у минулому.


C - Comparison - Порівняння

Які існують альтернативи обраним методам лікування? Чи намагаєтесь ви зробити вибір між двома медикаментами; препаратом та немедикаментозним лікуванням, чи використанням ефекту плацебо; двома видами досліджень? У вашому запитанні річ може не завжди йти про порівняння та вибір.


O - Outcome - Наслідки

Які є можливості оцінити, покращити та вплинути на стан пацієнта? Що ви націлені зробити для пацієнта? Послабити симптоми чи позбутися їх? Скоротити ймовірність побічних ефектів? Покращити роботу організму чи слідкувати за показниками стану?


Приклад

У випадку цього пацієнта клінічне питання може звучати наступним чином: З точки зору перспективи ремісії діабету, чи ефективніша біатрична операція порівняно зі стандартним медикаментозним лікуванням для пацієнтів з 2 типом діабету?

Існує ще два додаткові елементи правильно побудованого клінічного питання: тип запитання та тип дослідження. Ця інформація допоможе правильно розставити акценти і знайти відповідні докази та дослідження.


Переклад - Богдана Багацька. Оригінальний курс: https://cebm.be/dukeuni


Розглянуто та відредаговано у грудні 2014
Цей курс розроблений колективом Медичного центру університету Дюка (Дарем, Північна Кароліна) та Науково-медичною бібліотекою Університету Північної Кароліни в Чапел-ГіллПублікація доступна на умовах ліцензії Creative Commons Attribution Non-Commercial Share Alike 4.0. United States.